Po norweskich testach, które wykazały możliwość zdalnego zatrzymania elektrycznych autobusów Yutong, oraz po wszczęciu przez rząd Wielkiej Brytanii dochodzenia w sprawie domniemanego „kill switcha” w chińskich e-busach, Busnex Poland publikuje szczegółowe wyjaśnienia dotyczące cyberbezpieczeństwa swoich pojazdów. Spółka podkreśla, że system Link+ stosowany w autobusach Yutong to dobrowolne narzędzie telemetryczne, zgodne z regulacjami EU R155 i R156, służące wyłącznie diagnostyce i monitorowaniu parametrów, a nie zdalnemu sterowaniu autobusem.
Nowoczesne pojazdy - niezależnie od tego, czy są produkowane w Europie, Azji czy w USA - coraz częściej wykorzystują zaawansowane technologie oparte na łączności internetowej. Takie rozwiązania nie tylko zwiększają komfort pracy kierowców i efektywność flot, ale przede wszystkim wspierają bezpieczeństwo użytkowania pojazdów. Nie inaczej jest w przypadku autobusów marki Yutong, dystrybuowanych w Polsce przez Busnex Poland.
Technologia Link+ - wsparcie bezpieczeństwa, nie zdalne sterowanieSystem Link+, w który wyposażone są wybrane modele autobusów Yutong, to rozwiązanie telemetryczne pozwalające na zdalną diagnostykę techniczną pojazdu i bieżący monitoring parametrów eksploatacyjnych. Dzięki niemu właściciel floty otrzymuje w czasie rzeczywistym dane dotyczące m.in. zużycia energii, przebiegu, stylu jazdy kierowcy, temperatury opon, kondycji baterii czy historii ładowania.
Celem Link+ jest zapobieganie awariom i zwiększanie bezpieczeństwa użytkowników poprzez wcześniejsze wykrywanie nieprawidłowości, zanim dojdzie do usterki. Warto podkreślić, że system nie umożliwia zdalnego sterowania pojazdem ani ingerencji w jego działanie. Karta SIM, z której korzysta oprogramowanie, służy wyłącznie transmisji danych diagnostycznych. Co istotne, korzystanie z usługi nie jest obowiązkowe - to opcja dostępna na życzenie klienta. Właściciel autobusu może w każdej chwili wyłączyć usługę Link+, np. poprzez dezaktywację lub fizyczne usunięcie karty SIM, bez wpływu na codzienną eksploatację pojazdu.
Pełna zgodność z regulacjami Unii EuropejskiejAutobusy Yutong dostępne na polskim rynku spełniają wszystkie wymogi krajowe i unijne dotyczące bezpieczeństwa technicznego, cyberbezpieczeństwa oraz ochrony danych. Każdy model oferowany przez Busnex Poland posiada pełną homologację europejską (EU WVTA) oraz certyfikaty zgodności z najnowszymi regulacjami EU GSR (General Safety Regulation). W zakresie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych pojazdy Yutong spełniają rygorystyczne normy, w tym:
- EU R155 – w zakresie cyberbezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem,
- EU R156 – w zakresie aktualizacji oprogramowania,
- ISO 27001 – system zarządzania bezpieczeństwem informacji,
- ISO 27701 – system zarządzania informacjami prywatnymi.
Oznacza to, że rozwiązania stosowane w autobusach Yutong są projektowane i certyfikowane zgodnie z tymi samymi standardami, które obowiązują w przypadku producentów europejskich czy amerykańskich.
Bezpieczeństwo to standard branżowyWspółczesny transport - zarówno publiczny, jak i prywatny – coraz częściej opiera się na zintegrowanych systemach cyfrowych. Dane zbierane przez pojazdy pozwalają na efektywne planowanie serwisów, analizę stylu jazdy, oszczędność energii i redukcję emisji. Rozwiązania oparte na łączności internetowej są dziś standardem w całej branży motoryzacyjnej: dotyczy to zarówno pojazdów spalinowych, hybrydowych, jak i elektrycznych - bez względu na ich pochodzenie.
Jak podkreśla Busnex Poland, różnica nie tkwi w kraju produkcji, lecz w poziomie zgodności z normami bezpieczeństwa i transparentności producenta. Wszystkie decyzje dotyczące konfiguracji pojazdów i aktywacji usług telemetrycznych są w pełni transparentne i podejmowane indywidualnie z każdym klientem.
Bezpieczny transport, realne dane, lokalne wsparcieAutobusy Yutong są dziś użytkowane przez kilkadziesiąt polskich miast i operatorów transportu publicznego. W codziennej eksploatacji przewożą miliony pasażerów rocznie. Dzięki wsparciu lokalnych zespołów serwisowych i zapleczu części zamiennych w Polsce, Busnex zapewnia stałą dostępność techniczną floty oraz pełną obsługę posprzedażową, a jego priorytetem jest bezpieczeństwo - zarówno w wymiarze technicznym, jak i cyfrowym.
– Wszystkie systemy montowane w autobusach Yutong są zgodne z europejskimi regulacjami i transparentne wobec klienta. Technologia ma służyć kierowcom i pasażerom, a nie ingerować w ich niezależność – podkreśla Marcin Kucharski, Prezes Zarządu Busnex Poland.